Cara Mengatasi Perasaan Buruk Setelah Membuat Kesalahan: 10 Langkah

Isi kandungan:

Cara Mengatasi Perasaan Buruk Setelah Membuat Kesalahan: 10 Langkah
Cara Mengatasi Perasaan Buruk Setelah Membuat Kesalahan: 10 Langkah

Video: Cara Mengatasi Perasaan Buruk Setelah Membuat Kesalahan: 10 Langkah

Video: Cara Mengatasi Perasaan Buruk Setelah Membuat Kesalahan: 10 Langkah
Video: KAPALAN, KAKI PECAH-PECAH 15 MENIT RONTOK, BERSIH SEMUA 2023, September
Anonim

"Tiada siapa yang sempurna." "Semua orang melakukan kesilapan." Kita semua tahu kebenarannya, tetapi rasa bersalah, penyesalan, dan rasa malu kerana melakukan kesalahan boleh berterusan dan menyakitkan. Mengampuni diri sendiri sering kali merupakan bentuk pengampunan yang paling sukar. Sama ada kesalahan anda besar atau kecil, anda perlu menerimanya dan membalasnya demi kesejahteraan anda sendiri (dan orang-orang di sekitar anda). Sentiasa ingat: anda akan melakukan kesilapan; Anda boleh membiarkannya berlalu; dan belajar dari kesilapan itu.

Langkah

Bahagian 1 dari 3: Mengakui Kesalahan

Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 1
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 1

Langkah 1. Akui kesilapan dengan jujur

Anda tidak akan dapat beralih dari kesilapan jika tidak dapat menghadapinya. Anda perlu mengenal pasti kesalahan, apa yang menyebabkannya, dan tanggungjawab anda.

  • Ini bukan masanya untuk membuat alasan. Anda mungkin mengalami banyak gangguan atau tekanan pada masa itu, tetapi itu tidak mengubah kenyataan tindakan anda. Jangan salahkan orang lain, walaupun anda boleh. Anda hanya dapat mengawal peranan anda dalam melakukan kesalahan, dan anda harus menerimanya sebagai kesalahan anda.
  • Kita kadang-kadang boleh menggunakan rasa bersalah sebagai penghalang sehingga kita tidak menerima akibat dari kesalahan itu. Sekiranya kita telah menghukum diri kita dengan rasa bersalah, mungkin orang lain juga tidak akan menghukum kita. Sekiranya anda ingin beralih dari masa lalu, anda harus menerima akibatnya, dan menghukum diri sendiri tidak akan menghilangkan akibatnya.
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 2
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 2

Langkah 2. Beritahu saya tentang perasaan dan perkara yang anda hadapi

Anda mungkin agak malu untuk mengakui kesalahan anda, apalagi memberitahu orang lain. Namun, walaupun pada mulanya mungkin janggal, berkongsi kesilapan dan perasaan anda sering menjadi langkah utama untuk melepaskan dan meneruskan dari masa lalu.

  • Akan tiba waktunya anda akan berbicara dengan orang yang menderita akibat kesalahan anda, tetapi pertama anda perlu mengakuinya kepada rakan, ahli terapi, pengarah kerohanian, atau orang lain yang anda percayai.
  • Ini mungkin kelihatan konyol, tetapi secara terus terang mengakui kesalahan, terutama kepada orang lain, sering kali penting dalam proses menerimanya.
  • Bercakap tentang kesilapan juga mengingatkan anda bahawa kita semua telah melakukan kesalahan, dan oleh itu tidak ada yang sempurna. Kita semua tahu kebenarannya, tetapi kita mudah melupakannya apabila kita salah.
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 3
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 3

Langkah 3. Buat pembaikan

Setelah anda mengakui kesalahan itu kepada diri sendiri dan orang lain yang telah menderita kerana kesalahan itu, langkah seterusnya adalah berusaha memperbaiki kesalahan itu dengan sebaik mungkin. Dengan melakukannya, anda mungkin mendapati bahawa kesalahan anda bukan masalah besar pada awalnya. Dan, jika masalah besar, membetulkannya akan membantu anda menyelesaikan masalah tersebut dan anda dapat meneruskannya dari masa lalu.

  • Ringkasnya, semakin cepat anda memperbaiki ralat, semakin baik. Contohnya, jika anda membuat kesilapan di tempat kerja yang menyusahkan syarikat dan / atau seseorang, lebih baik anda memberitahu bos anda dengan segera - tetapi beri masa anda sendiri untuk mengetahui cara memperbaiki kesalahan tersebut. Jangan biarkan kesalahan menjadi lebih teruk kerana tidak dapat diselesaikan, sehingga rasa bersalah anda bertambah dan membuat pihak yang terkilan itu jengkel atau marah.
  • Kadang-kadang kesilapan anda tidak menyakiti orang tertentu, atau menyakiti seseorang yang hilang sehingga mereka tidak memerlukan permintaan maaf dan pembetulan anda. Contohnya, mungkin anda menyangka anda terlalu sibuk untuk mengunjungi Nenek, dan sekarang dia sudah tiada. Dalam kes seperti itu, anda dapat "meneruskan perbuatan baik" dengan menolong orang lain dalam keadaan yang sama, atau melakukan perbuatan baik secara umum. Mungkin, sebagai contoh, anda boleh menjadi sukarelawan di rumah untuk orang yang memerlukan, atau memutuskan untuk meluangkan lebih banyak masa dengan saudara-mara yang sudah tua.

Bahagian 2 dari 3: Belajar dari Kesalahan

Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 4
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 4

Langkah 1. Analisis ralat sehingga anda dapat mempelajarinya

Nampaknya hukuman yang tidak perlu dilakukan untuk menyelidiki perincian kesilapan anda, tetapi memerhatikannya adalah cara terbaik untuk mengubah kesilapan menjadi pengalaman belajar. Sebilangan besar kesilapan adalah berbaloi jika anda belajar dan menjadi lebih baik dari mereka.

  • Selidiki punca kesilapan anda, seperti cemburu (jadi tidak sopan) atau tidak sabar (sehingga mendapat tiket yang cepat). Namakan kesalahan seperti cemburu atau tidak sabar sehingga lebih mudah bagi anda untuk mencari jalan keluar.
  • Ingat: memilih untuk belajar dari kesilapan adalah jalan menuju pertumbuhan; berkubang dalam menyalahkan diri sendiri dan menyesal hanya akan membantutkan keperibadian anda.
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 5
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 5

Langkah 2. Buat rancangan tindakan

Mengenal pasti punca kesilapan anda adalah satu-satunya langkah supaya anda dapat benar-benar mempelajarinya. Tidak cukup hanya mengatakan "Saya tidak akan melakukannya lagi" tanpa bermaksud melakukan perubahan yang dapat dilakukan yang menghalang anda mengulangi kesalahan yang sama atau serupa.

  • Anda tidak belajar secara automatik dari kesilapan dengan menganalisis perincian dan mengakui kesilapan anda, tetapi ini adalah langkah penting. Terutama fikirkan tindakan apa yang dapat Anda lakukan secara berbeza dalam situasi tersebut, dan rencanakan secara spesifik apa yang dapat anda lakukan secara berbeza pada saat anda menghadapi senario serupa.
  • Luangkan masa untuk menulis "rancangan tindakan" untuk masa yang lain. Ini benar-benar akan membantu anda membayangkan dan membuat persediaan untuk mengelakkan kesilapan yang sama.
  • Sebagai contoh, katakan anda lupa menjemput rakan anda dari lapangan terbang kerana anda membebankan diri dengan memikul begitu banyak tanggungjawab sehingga anda lupa banyak perkara. Setelah anda mengenal pasti masalahnya (dan meminta maaf kepada rakan anda!), Buat rancangan tindakan untuk mengatur dan mengutamakan tanggungjawab anda dengan lebih baik apabila perkara menjadi sibuk. Dan fikirkan juga bagaimana mengatakan "tidak" apabila anda sudah mempunyai banyak tanggungjawab.
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 6
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 6

Langkah 3. Betulkan tabiat yang menyebabkan pengulangan

Banyak kesalahan yang biasa kita lakukan, dari makan berlebihan hingga berteriak pada pasangan kita tanpa alasan yang jelas, boleh dikategorikan sebagai kebiasaan buruk. Untuk mengelakkan kesilapan ini berulang, anda perlu mengenal pasti dan membetulkan tabiat yang menyebabkannya.

  • Mencuba untuk mengenal pasti dan membetulkan semua tabiat buruk anda untuk membuat "baru anda" boleh menggembirakan, tetapi lebih baik mengambilnya dengan mudah dan fokus pada satu kebiasaan pada satu masa. Lagipun, apakah kemungkinan anda berhenti merokok dan menghabiskan lebih banyak masa dengan ibu anda pada masa yang sama? Sebagai gantinya, cubalah fokus untuk menghilangkan satu tabiat buruk, kemudian pertimbangkan kesediaan anda untuk mengatasi yang lain.
  • Lakukan perubahan sesederhana mungkin. Semakin kompleks rancangan anda untuk menghilangkan tabiat buruk, semakin besar kemungkinan mereka gagal. Sekiranya anda ingin bangun lebih awal kerana anda sering terlambat bekerja dan untuk perjumpaan penting, tidurlah lebih awal dan / atau tetapkan jam penggera di bilik anda sepuluh minit lebih awal.
  • Cari cara untuk mengisi kekosongan yang timbul dari tabiat lama anda. Isi dengan perkara positif, seperti bersenam, menghabiskan masa dengan anak-anak anda, atau sukarela.

Bahagian 3 dari 3: Melepaskan Kesalahan

Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 7
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 7

Langkah 1. Jangan terlalu keras pada diri sendiri

Ramai orang yang mengalami kesukaran untuk bergerak dari kesilapan mereka mengalami harapan yang berlebihan terhadap diri mereka sendiri. Adalah baik untuk menetapkan standard yang tinggi untuk kebiasaan, tetapi menuntut kesempurnaan pada diri anda hanya akan menyakiti anda dan orang yang dekat dengan anda.

  • Tanyakan pada diri sendiri, "Adakah kesalahan ini benar-benar seburuk yang saya lakukan?" Sekiranya anda memerhatikannya dengan jujur, selalunya jawapannya adalah "tidak." Apabila jawapannya adalah "ya", yang boleh anda lakukan hanyalah menekankan kepada diri sendiri bahawa anda telah banyak belajar dari kesilapan ini.
  • Tunjukkan rasa belas kasihan kepada diri sendiri, kerana anda akan mengasihani orang lain. Pertimbangkan sama ada anda akan memperlakukan sahabat anda dengan kasar jika dia melakukan kesalahan yang sama. Kemungkinan besar, anda akan menunjukkan belas kasihan dan sokongan. Dalam kes ini, ingatlah bahawa anda seharusnya benar-benar menjadi teman baik kepada diri sendiri, dan bertindak dengan penuh kasih sayang.
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 8
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 8

Langkah 2. Maafkan diri

Memaafkan orang lain atas kesalahan mereka kadang-kadang sangat sukar, tetapi selalunya lebih mudah daripada memaafkan diri sendiri walaupun melakukan kesalahan yang paling kecil. Sekiranya, seperti kata pepatah, "maaf bermula di rumah," maka anda harus dapat memulai dengan diri sendiri.

  • Anda mungkin menganggap ini adalah kewajipan yang bodoh, tetapi ada baiknya meminta maaf pada diri sendiri - misalnya dengan benar-benar mengatakan "Saya memaafkan diri saya kerana menghabiskan wang yang dipinjam pada malam yang menyeronokkan di bandar." Sebilangan orang berpendapat bahawa menulis kesalahan dan meminta maaf pada diri sendiri di atas sehelai kertas, kemudian menghancurkan dan membuangnya, sama berkesannya.
  • Mengampuni diri sendiri adalah peringatan bahawa anda bukan salah anda. Anda bukan kesalahan, kesalahan, atau kekurangan. Sebagai gantinya, anda adalah makhluk yang tidak sempurna yang melakukan kesalahan seperti orang lain, dan berkembang kerana mereka.
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 9
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 9

Langkah 3. Jagalah diri anda dan orang di sekeliling anda

Sekiranya anda berjuang untuk melepaskan kesilapan, ingatkan diri anda bahawa berpegang pada itu tidak baik untuk kesihatan anda dan menyakiti mereka yang terdekat dengan anda juga. Demi tubuh anda sendiri dan orang yang anda sayangi, anda perlu berusaha untuk melepaskan kesilapan yang lalu.

  • Apabila anda merasa bersalah, bahan kimia dilepaskan di dalam badan anda yang dapat meningkatkan kadar denyutan jantung, tekanan darah, dan kolesterol, dan mengganggu pencernaan, relaksasi otot, dan kemahiran berfikir kritis. Rasa bersalah yang berlebihan boleh merosakkan kesihatan anda.
  • Pepatah "orang yang tidak bahagia bergaul dengan kawanan mereka" adalah benar, kerana orang yang tidak dapat membebaskan diri dari rasa bersalah cenderung menyeret semua orang di sekeliling mereka untuk merasa tidak bahagia bersama. Anda cenderung untuk bersikap pendiam dan lebih kritikal terhadap orang lain kerana rasa bersalah atas kesalahan anda, dan pasangan, anak-anak, rakan, dan juga haiwan peliharaan anda mungkin mengalami akibatnya.
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 10
Tidak Rasa Buruk Kerana Kesalahan Langkah 10

Langkah 4. Teruskan

Sebaik sahaja anda mengakui kesilapan anda, lakukan yang terbaik untuk membetulkannya dan memaafkan diri sendiri, anda harus melepaskannya dan tidak perlu lagi membimbangkannya. Lebih baik jika ia hanya pelajaran berguna untuk anda terus maju.

  • Sekiranya anda melihat fikiran anda kembali ke rasa bersalah dan rasa bersalah, ingatkan diri anda bahawa anda telah dimaafkan. Katakan dengan kuat jika perlu untuk mengingatkan diri anda bahawa masalahnya diselesaikan.
  • Sebilangan orang merasa senang dalam proses menggunakan teknik memfokuskan semula emosi positif (Emotion Refocusing Technique atau PERT). Untuk melakukan ini, tutup mata dan tarik nafas panjang dan panjang. Pada nafas ketiga, mulailah membayangkan seseorang yang sangat anda sayangi atau gambaran keindahan dan ketenangan alam semula jadi. Sambil terus bernafas, jelajahi "tempat gembira" ini dan bersalah dengan anda. Cari jalan untuk melepaskan dan mencari ketenangan di ruang ini, kemudian buka mata anda dan lepaskan rasa bersalah anda.
  • Melangkah dari kesilapan anda akan membantu anda menjalani kehidupan tanpa penyesalan. Ingat, lebih baik belajar dari kesilapan daripada menyesal kerana tidak mencuba. Apa yang berlaku untuk balita yang belajar berjalan atau anak-anak yang belajar menunggang basikal berlaku pada orang dewasa ketika mereka melakukan kesalahan: jatuh adalah sebahagian dari latihan, dan bangun untuk mencuba lagi adalah kemajuan.

Petua

  • Kenyataannya ialah apabila anda melakukan kesilapan, ada pelajaran yang harus dipelajari.
  • Menerima tanggungjawab adalah membebaskan. Ya, sukar untuk mengakui bahawa anda bersalah. Tetapi itu menunjukkan kekuatan, keberanian, dan komitmen untuk menjadi orang yang hebat. Dengan kata lain, ini menunjukkan rasa hormat. Dengan berbuat demikian, nampaknya anda menghargai diri sendiri.

Disyorkan: